Ook klashond ‘Zita’ loopt The Daily Mile in autismevriendelijke school
In De Olm, een school voor bijzonder lager onderwijs in Herk-de-Stad, lopen de leerlingen sinds enkele jaren The Daily Mile. Directrice Veerle vertelt ons hoe de kinderen met specifieke noden hun Daily Mile ervaren op school en hoe één klas zelfs loopt met de klashond, Zita.
Hoe vaak lopen jullie The Daily Mile per week?
Dat is een beetje afhankelijk van klas tot klas. Maar we streven naar een minimum van drie keer per week en daar slagen verschillende klassen zeker in.
Kan elke leerling deelnemen aan The Daily Mile in jullie school?
Wij zijn een school voor basisaanbod in het buitengewoon onderwijs met een sterke autiwerking, dus op zich hebben we geen kinderen met een ernstige motorische beperking, maar veelal kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) of met andere extra noden. Wanneer we The Daily Mile lopen, kunnen de kinderen steeds kiezen of ze liever willen lopen of wandelen. Hierdoor kan iedereen steeds deelnemen, ongeacht de verschillende fitheidsniveau’s. Bij het wandelen zijn er bovendien kinderen die bij de leerkracht blijven zodat ze rustig met de leerkracht kunnen praten zonder in de ogen te moeten kijken en zonder dat andere kinderen meeluisteren. Dit is dan ook een ideale situatie voor kinderen die onzeker zijn, zoals kinderen met ASS-kenmerken. The Daily Mile creëert op die manier een veilige situatie om met de leerkracht te praten en dat vinden we fantastisch!
Rolstoel
Enkele weken geleden was er ook een leerling die door een kwetsuur aan haar voet even in een rolstoel moest zitten, maar dat bleek helemaal geen probleem! In tegendeel, de andere leerlingen vonden het heerlijk om haar voort te duwen. Samen lopen versterkt de band echt tussen de leerlingen en de juf of meester, en de leerlingen helpen elkaar een handje als het omwille van bijvoorbeeld een rolstoel niet lukt om mee te lopen.
Klashond Zita
Op vrijdag loopt in een bepaalde klas ook de klashond Zita mee om therapeutische redenen. Eén van de leerlingen ontwikkelde namelijk een grote angst voor honden na een traumatische ervaring. Maar dankzij Zita is ze niet meer bang. Meer zelfs, zowel de kinderen als Zita vinden het heerlijk om samen buiten te lopen. Het schept een band en het werkt helend.
Wij doen ook mee aan The Daily Mile. Wel, op vrijdagvoormiddag doen we dat samen met Zita. En dat vinden alle kinderen nu veel leuker.
Bron: HBVL, Tom Palmaers, 17/11/18. Lees hier het volledige artikel uit Het Belang van Limburg.
Hebben kinderen met een autismespectrumstoornis meer nood aan initiatieven als The Daily Mile dan pakweg een doorsnee school?
Onze kinderen, zowel met een autismespectrumstoornis (ASS) als met andere extra noden, hebben zeker meer nood aan afwisseling en motorische stimulatie. Zo is het heel belangrijk om veel aandacht te hebben voor het socio-emotionele. En dat kan door The Daily Mile. Zo kan jouw talent bijvoorbeeld lopen zijn en dan kan de juf dit benadrukken. Op die manier geven we het kind weer een extra kans om te schitteren. Veel van onze kinderen hebben namelijk al heel wat meegemaakt, maar samen lopen, wandelen en babbelen werkt helend buiten de klascontext om. En de extra portie zuurstof is ook alleen maar positief natuurlijk. Zo halen ze een frisse neus, waardoor ze meer gefocust zijn in de les.
Welke effecten merk je op bij de leerlingen sinds jullie begonnen zijn met The Daily Mile?
De kinderen die The Daily Mile geregeld lopen, hebben een betere uithouding. Zo zijn we een tijdje geleden op herfstwandeling geweest in Borgloon en daar hebben de leerlingen ons positief verrast! De kinderen hebben er verschillende afstanden gewandeld en zelfs de jongsten (6 à 7 jaar) hebben enkele kilometers meegewandeld! Dat was mooi om te zien.