Nieuw onderzoek toont aan: The Daily Mile verbetert de gezondheid van kinderen aanzienlijk

The Daily Mile – waarbij basisschoolleerlingen onder lestijd 15 minuten buiten een rondje rennen – maakt leerlingen actiever en verbetert hun conditie en gezondheid. Dit blijkt uit onderzoek gepubliceerd in BMC Medicine. Onderzoekers van de universiteiten van Stirling en Edinburgh geven beleidsmakers de aanbeveling om The Daily Mile te introduceren op scholen over de hele wereld.

In België doen al meer dan 150.000 leerlingen mee aan The Daily Mile. Kristof Desmet, CEO van Energy Lab, is blij met de uitkomsten van het onderzoek. “Dit onderzoek bevestigt de signalen van leerkrachten uit het veld. Zij zien in de praktijk dat kinderen fitter worden en lekkerder in hun vel zitten.”

Veel leerkrachten op basisscholen geven aan dat The Daily Mile een succes is, maar tot nu toe was er weinig wetenschappelijk bewijs. In dit nieuwe onderzoek werden in totaal 391 kinderen tussen 4 en 12 jaar op twee Engelse basisscholen vergeleken – een waar leerlingen The Daily Mile liepen en een andere waar ze dat niet deden. De kinderen droegen versnellingsmeters die de hoeveelheid matige tot krachtige lichamelijke activiteit en sedentaire tijd registreerde. Andere metingen waren lichaamsvet en prestaties tijdens de welbekende shuttle run-conditietest.

Dr. Colin Moran: “Ons onderzoek toont positieve veranderingen bij kinderen die deelnamen aan The Daily Mile-interventie, in vergelijking met onze controleschool waar het schema niet werd geïntroduceerd.” De onderzoekers ontdekten dat de kinderen die The Daily Mile deden, significant gezonder waren dan degenen die dat niet deden. Dr. Naomi Brooks legt uit: “We zagen een relatieve toename van 9,1 minuten per dag in termen van MVPA en een relatieve afname van 18,2 minuten per dag in sedentaire tijd. Kinderen op de interventieschool renden gemiddeld 39,1 meter meer tijdens de shuttle-run en ook hun lichaamssamenstelling verbeterde.”

De onderzoekers noemen The Daily Mile een waardevol initiatief om op scholen te introduceren. Zij doen de oproep dat het moet worden overwogen om te worden opgenomen in het overheidsbeleid, zowel in Engeland als daarbuiten.

Klik hier om het artikel te lezen!